onsdag 20 februari 2013

Angående församlingen i Svartå



För en tid sedan hade jag en insändare i Kuriren,angående Svartå kapell och församlingen, så här stod det:

Jag var till en början med på några möten där vi diskuterade ett samarbete med Åtorp Missionsförsamling och tyckte först att idén lät vettig. Men jag hade aldrig kunnat tro att vi till slut skulle förlora vårt fina kapell som varit så viktigt för vårt lilla samhälle.

Det framgick vid dessa möten att Svartå Kapell skulle behållas och värnas om eftersom det var den enda kyrkolokalen på orten. Men till slut började jag ändå känna att Svartå glömdes bort mer och mer och när jag var på mitt sista möte gällande detta samarbete hade jag fått nog.
Min fru hade redan bestämt sig och vi började då undersöka om det fanns något alternativ och det fanns det; Metodister i Sverige. 
Vi tillhör numera en mycket ekumenisk församling, Laxå Metodistförsamling.

Jag förkastar inte idén med GF, men mig passar det inte här och nu och jag tycker att det är synd att kvarvarande medlemmar i Svartå Metodistförsamling förlorar sitt kapell.
Jag är glad att mina föräldrar, som lade ner sina själar på denna byggnad och församling, slipper uppleva detta.


Carl-Erik Andersson/ Fortfarande Metodist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar