söndag 10 mars 2013

1953

Västra Europa drabbades under veckohelgen 31 januari- 2 februari av en av århundradets värsta katastrofer. Fruktansvärda stormar till sjöss ochtill lands, har krävt över 300 dödsoffer, och sifran kommer att fördubblas.
Nordöstra England och låglända delarna av Belgien, Frankrike och Holland samt Västtyskland har
drabbats värst.
(fördänmingarna mot havet brast)
Den Brittiska ångaren Prinsess Victorias undergång krävde de flesta offren till sjöss (133 mäniskoliv)
(dödsoffren ökade sedan för varje dag, uppgick i några tusen)
Stor hjälpverksamhet igångsattes för Holland

Den 1 mars kördesdet 30:e Vasaloppet.
791 anmälda 740 startade

1. Nils Karlsson, Mora  (rekordtid)                 5 tim. 01 min. 55 sek.
2. Gunnar Karlsson, Umeå                              5 tim. 10 min. 40 sek.
3. Selm Stenvall, Sorsele                                 5 tim. 13 min. 18 sek.

Den 5 mars avled Marskalk Stalin i hjärnblödning.
(tidpunkt kl. 19.30) Meddelandet sändes fr. Moskva kl.2.12 på natten.


Den 11 maj (söndag) kl.11.30 (omkr.) åkte Estrid till BB i Karlskoga.
Födde en pojke kl. 8.25 på måndagkväll.
Vikt 3350 gr. längd 52 cm. (Carl-Erik d.v.s.jag)


Den 2juni kröntes Drottning Elisabeth 2.


Den 16 juni fick Svartå besökav Kungen (Eriksgatan)
Omkr. kl.17.20 (såg honom på c:a 20 meters håll)
Då var jag Svartås yngsta invånare


Den 27 juli upphörde striderna i Korea.


Den 18 september på natten avled disponent V. Risberg i en ålder av78 år (79 den 1 december)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar