tisdag 2 april 2013

1961

Min mor plockade första blåsippan den 4 mars



Det 38:e Vasaloppet kördes den 5 mars.

1. David Johansson, Delsbo                                 4 tim. 45 min. 10 sek.
2. Sture Gran, Lycksele                                        4 tim. 50 min. 22 sek.
3. John-Erik Eggens, Lima                                   4 tim. 51 min. 54 sek.


Den 14 mars kl. 4.45 morgon, behöll Floyd Pattersson sin VM-titel i boxning. Han slog ned Ingmar Johansson i 6:e ronden i knockout. ( Ingmar Johansson slog ned Floyd 2 gånger i 1:a ronden )
Floyd fick 4,5 miljoner kr. Ingmar 3,5 miljoner kr.


Den 12 april på morgonen företog kosmonauten Majon Jumj Gagarin sin första rymdfärd runt jorden i raket. Färden tog 1 tim. 48 min.  ( Gagarin var 27 år, gift & hade två små döttrar)


Den 5 maj sände Amerikanarna iväg sin 1:a austronaut kommendörkapten Skeppord.
 ( färden varade bara 16 minuter )


FN:s Generalsekreterare Dag Hammarsköld omkom under en flygning måndagen den 18 september
(tidigt på morgonen) Planet störtade 10 km. från Ndola i Nord_Rhodesia.
Hammarsköld var på väg från Leopoldville till Ndola där han skulle överlägga med Kantangas president Tsombe för att återställa freden i Kantanga.
Planet hade 16 man ombord. 8 Svenskar omkom, endast en överlevde katastrofen.
(sabotage misstänktes)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar